Brands met ballen: Patagonia, Carhartt, Patta
Patagonia vecht met het mes tussen de tanden voor een betere wereld, Patta zette eigenhandig de sneakerscene in Nederland op de kaart en Carhartt – tsja, Carhartt is gewoon Carhartt. Dit zijn brands met ballen. Drie kledingmerken die Schrav inspireren.

Merk met een missie
Terwijl zo’n beetje de hele modewereld naar de kloten ging door kapitalistische hebzucht, was er ook nog Patagonia. Dit outdoormerk, dat inmiddels ook de streetwearmarkt heeft betreden, is al bijna 50 jaar een pionier op het gebied van duurzaamheid. Niemand was in 1996 bezig met het gebruik van bio-katoen, Patagonia wel. Sterker nog: omdat er destijds amper groen katoen beschikbaar was, is het merk gaan samenwerken met boeren om deze duurzamere variant te kunnen oogsten. Hennep en gerecycled plastic als grondstof voor kleding? Inmiddels een bekend recept voor verduurzaming, maar in de jaren ’90 ging Patagonia er als een van de eersten mee aan de slag.
Dit merk ademt duurzaamheid en laat blijken er alles aan te doen om kleding zo klimaatneutraal mogelijk te produceren. Maar dat is niet genoeg: als outdoormerk wil het bedrijf iets terugdoen voor de natuur. Zo heeft Patagonia zich decennia geleden als doel gesteld om de wereld te verbeteren. Daar werken ze nog steeds aan: milieucampagnes zijn inmiddels onderdeel van de identiteit van het bedrijf. Buiten de 1% van alle verkopen die rechtstreeks naar milieuclubs en activisten gaat, voert het bedrijf actie tegen alles wat het milieu schaadt. Oliepijplijnen bijvoorbeeld, of ontbossing, maar ook het allesverwoestende beleid van Trump.
Wat zo tof is aan Patagonia? Dit merk is meer dan een bedrijf dat shirts en broeken maakt. Het vecht voor een betere wereld met kleding als product. En het werkt: Patagonia draait een omzet van een miljard dollar en verkoopt wereldwijd miljoenen kledingstukken.
Don’t buy this jacket
…Wat natuurlijk niet echt duurzaam is, maar dat weten ze bij Patagonia ook wel. Daarom plaatsten ze op Black Friday paginagrote advertenties in Amerikaanse kranten met de boodschap: ‘Koop deze jas niet’. Een statement tegen de hongerige koopcultuur met de boodschap: denk eens na voordat je iets nieuws koopt. En wat is beter? Kleding die met zorg wordt gemaakt, met levenslange garantie en gratis reparaties (want dat biedt Patagonia)? Of kleding die na 2 keer wassen de prullenbak in kan? Juist.

Workwear van bizar stevige stoffen
Next up: Carhartt. Dit Amerikaanse merk staat niet bepaald bovenaan de duurzaamheidsladder, maar doet in ieder geval één ding ontzettend goed: kwaliteit leveren. De roots van Carhartt liggen in de spoorindustrie. Toen stoom, metaal en locomotieven nog de dienst uit maakten hadden spoorwerkers warme en stevige kleding nodig om hun zware werk te kunnen doen. Carhartt maakte het.
Na verloop van tijd kreeg de rest van ‘working class’-Amerika door dat dit bedrijf goed spul produceerde en de rest is geschiedenis. Carhartt staat gelijk aan oerdegelijke kwaliteit, hoeft niets meer te bewijzen en heeft schijt aan de trends in de mode-industrie. Het design van hun kleding is tijdloos. De overalls die in 1889 over de toonbank gingen voor spoorbouwers, zitten met minimale aanpassingen nog steeds in het assortiment.
Carhartt streetwear
Carhartt is door dicht bij hun roots te blijven een groot(s) kledingmerk geworden. Toen ook de hiphopcultuur de workwear omarmde (de clip van Mobb Deep’s – Survival of the Fittest is zo ongeveer een commercial voor Carhartt), kwam het merk in de streetwearscene terecht. Vanuit amerike maakten ze de oversteek naar Europa en zijn vandaag de dag leidend met hun ijzersterke basics. Altijd met één gedachte in het achterhoofd: wij leveren kwaliteit.
Community building? meet Patta
Unieke sneakers vinden in het Nederland van de jaren ’00? Lastig verhaal. De scene was ongeorganiseerd en sneakerheads trokken er op eigen houtje op uit om mooie paartjes te scoren. Zo ook 2 gasten uit Amsterdam met een grote liefde voor exclusieve sneakers. Een klein verschil: deze jongens namen wat extra dozen mee en verkochten ze in hun winkeltje – de geboorte van Patta.
Aan de Amsterdamse Zeedijk groeide hun shop uit tot het middelpunt van de Nederlandse sneakerscene. En zelfs nu je binnen 2 klikken alle schoentjes in de wereld kunt bestellen blijft de winkel uniek. Van Nike tot Vans: zo’n beetje elk sneakermerk heeft wel een collaboration met Patta uitgebracht. De teller staat op meer dan 50 releases met bekende brands.
Merk met aantrekkingskracht
Inmiddels is Patta veel meer dan een trefpunt voor sneakerliefhebbers. Het door Piet Parra ontworpen logo heeft zoveel aantrekkingskracht dat pubers hun zuurverdiende vakkenvulsalaris het liefst uitgeven aan een t-shirt waar het zo groot mogelijk op staat. Het merk maakt kleding die de deur uit vliegt en is wereldwijd verkrijgbaar. Door vanuit liefde voor sneakers in een gat te springen is Patta de baas geworden in de Nederlandse én internationale sneaker- en streetwearscene.

Meer lezen over deze brands met ballen? Check dan deze artikelen: